Datowany na 30 maja 2018 jest projekt rozporządzenia MEN w/s wykazu zajęć prowadzonych bezpośrednio z uczniami … przez nauczycieli poradni … nauczycieli: pedagogów, psychologów … . W jego uzasadnieniu znajdziemy:
Liczba dzieci i młodzieży obejmowanych w systemie oświaty pomocą psychologiczno-pedagogiczną rokrocznie rośnie. W 2012 r. różnymi formami tej pomocy objętych było 25% wszystkich uczniów, w 2013 r. – 27% uczniów, a w ostatnich trzech latach (2014–2017) – pomocą objęto ok. 30% uczniów.
Jeszcze większy wzrost w wartościach procentowych odnotowuje się obszarze kształcenia specjalnego:
W roku szkolnym 2012/2013 – 14 020 dzieci przedszkolnych wymagało specjalnej organizacji nauki i metod pracy, natomiast w roku szkolnym 2017/2018 ich liczba osiągnęła 31 708 dzieci.
Ponad dwukrotnie większa ilość dzieci, ale zapewne wzrost byłby mniejszy, gdyby zestawić go z ogólną ilością dzieci objętych edukacją przedszkolną, która też się zwiększa.
Podobna sytuacja dotyczy uczniów szkół podstawowych, gdzie z poziomu 59 109 uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego w roku 2012/2013, liczba uczniów objętych kształceniem specjalnym w roku 2017/2018 wzrosła do 147 344 osób.
Jednak tego x2,5 wzrostu nie można już tłumaczyć większą ilością dzieci w szkołach.
Przyczyn tak dużych wzrostów można upatrywać w kilku czynnikach. Zapewne każdy specjalista ma tutaj swoją teorię.
Jak mówi znane przysłowie: lepiej zapobiegać, niż leczyć. Na jedno i drugie zadanie potrzebne są zasoby (same pieniądze nie wystarczą).