Poradnik dla nauczycieli – zdalna lekcja wideo, Zoom

W poradniku przedstawiono:

  1. Jak założyć konto w bezpłatnym planie na platformie „Zoom” – do prowadzenia zdalnych wideo lekcji.
  2. Jak zainstalować i szybko skonfigurować potrzebne oprogramowanie.
  3. Jak korzystać z samego programu – podłączyć się, rozmawiać, pisać (czat), udostępniać pliki, nagrania audio i wideo, rysować na wirtualnej tablicy i udostępniać widok otwartego u nas pliku .pdf z podręcznikiem.
  4. Uczniowie mają dużo mniej pracy – nie muszą się zapisywać, konfigurować, itp. Wystarczy, że wpiszą podany przez nas numer spotkania i … gotowe (prawie, bo wcześniej muszą sobie zainstalować aplikację Zoom na komórce, tablecie czy komputerze).
  5. Poradnik pokazuje najważniejsze funkcjonalności, jeśli będzie taka potrzeba zostanie uzupełniony.

Krok 1. Otwieramy przeglądarkę i wpisujemy adres: zoom.us

2. Następnie wybieramy opcję utworzenia konta: „Sign up, it’s free”.

Krok 2. Podajemy adres e-mail który chcemy wykorzystać do utworzenia konta.

2. Po wybraniu „Sign Up” otrzymujemy komunikat o rejestracji i prośbę o sprawdzenie swojej poczty.

Krok 3. Potwierdzamy na naszej poczcie fakt rejestracji – klikamy: Activate Account

Krok 4. Otwiera się strona na której kończymy rejestracje – uzupełniamy typowy formularz.

Krok 5 (opcja). Ułatwiamy uczniom logowanie do naszego pokoju (wideo klasy).

Po wypełnieniu formularza z kroku 4 strona automatycznie zaloguje nas na naszym koncie. Wówczas możemy ustalić, aby uczniowie łącząc się z wirtualną klasą nie musieli oprócz jej numeru podawać też hasła (co może rodzić niepotrzebne zamieszane). W tym celu wybieramy po lewej stronie (1) Settings. Następnie tylko trochę przesuwamy / przewijamy stronę w dół (2).

Przewijamy, aż zobaczymy opcje:

Tutaj odznaczmy, aby były na szaro przełączniki (1. Require a password whene …) i (2. Require a password for …). Gotowe.

Krok 6. Tworzymy naszą wirtualną klasę, wybieramy (1) potem (2).

Krok 7. Za pierwszym razem – instaluje się klient/program Zoom.

Nie ma wyjścia, trzeba go zainstalować. Najpierw zapisuje się na dysku. Potem instalacja może rozpocząć się sama a w niektórych systemach trzeba kliknąć na pobrany plik. Potem standardowo zatwierdzamy, że zgadzamy się na instalację.

Krok 8a. Nasza wirtualna klasa już działa!

  1. Tutaj wyświetla się numer naszego pokoju/klasy. Podajemy go uczniom, aby mogli się z nami połączyć.
  2. Unmute – czyli włączamy/blokujemy nasz mikrofon.
  3. Start/Stop Video – włączamy/wyłączamy wideo z naszej kamery.
  4. Manage Participants – zarządzamy uczniami, kliknięcie otworzy po prawej stronie okna listę osób które się podłączyły.
  5. Share Screen – dzielenie ekranu, ważna opcja; dzięki niej np. możemy pisać na wirtualnej tablicy oraz pokazywać podręcznik, który mamy jako .pdf, albo odtwarzać nagrania.
  6. Chat – możemy pisać wiadomości do wszystkich lub wybranych osób; okienko pojawia się po prawej stronie głównego okna (oraz wysyłać pliki).
  7. Reactions – możemy wybrać obrazek/emotkę, aby kogoś pochwalić.
  8. End Meeting – przycisk kończący lekcję.

Krok 8b. Widok na listę uczniów i czat.

  1. Lista podłączonych osób/uczniów. Napis (Host, me) oznacza: Host = nauczyciel (gospodarz klasy), me = ja (nasze imię)
  2. Przy każdym uczniu są czerwone ikonki. Jeśli przy jakimś uczniu brak jest ikonki mikrofonu to niedobrze – uczeń nas nie słyszy (uczeń nie wybrał: „Call via Device Audio / Computer”). Klikając ikonkę mikrofonu możemy wyciszyć mikrofon danego ucznia.
  3. Tutaj będą wyświetlać się wiadomości tekstowe (czat).
  4. Tutaj wybieramy do kogo chcemy napisać wiadomość tekstową. Domyślnie ustawione jest: „Everyone” = do wszystkich w klasie.
  5. Tutaj wpisujemy treść wiadomości tekstowej, którą chcemy wysłać.
  6. WYSYŁANIE PLIKÓW. Na prawo od (4) mamy „File” – tam wybieramy plik który chcemy przesłać. Jeśli jest to plik z naszego komputera to klikamy: „Your Computer”.

Krok 8c. Udostępniamy uczniom ekran, .pdf, nagrania (zielony przycisk: Share Screen).

W głównym oknie programu wybieramy zielony przycisk „Share Screen” (porównaj pkt 5 z Krok 8a).

  1. Wybieramy, kiedy chcemy udostępnić nasz cały ekran (odradzam takie rozwiązanie).
  2. Whiteboard – wirtualna tablica. Zarówno my jak i uczniowie możemy po niej pisać, rysować.
  3. Pokazują się miniatury programów jakie w danej chwili mamy otwarte na komputerze. Akurat pod (3) wyświetla się otwarty plik .pdf podręcznika do psychologii. Kiedy go wybierzemy i klikniemy w prawym dolnym rogu „Share” to uczniowie zobaczą na swoich ekranach treść tego pliku/podręcznika.
  4. Share computer sound – zaznaczamy, gdy udostępniamy w danej chwili nagranie audio lub wideo.
  5. Optimize Screen Sharing for Video Clip – zaznaczamy, gdy udostępniamy w danej chwili nagranie wideo (dla filmów z youtube lepiej podać uczniom odnośnik do nich, ponieważ wyświetlane za pomocą tej aplikacji potrafią się przycinać).

Krok 8d. Kończymy udostępnianie uczniom ekranu, podręcznika, itp. (1. Stop Share).

Całą lekcję kończymy wybierając czerwony napis: End Meeting (por. Krok 8a – przypis 8).

Krok 9. Co ma zrobić uczeń, aby się podłączyć do klasy?

Najprościej – instalując na telefonie czy tablecie aplikację Zoom. Wówczas w aplikacji wpisuje tylko podany przez nas numer klasy i … gotowe (por. Krok 8a – przypis 1). Uczeń nie musi zakładać konta w samym serwisie Zoom. Może też skorzystać z komputera. Wówczas w przeglądarkę wpisuje adres: zoom.us i wybiera:

  1. Wybiera „Join a Meeting” (dołącz do spotkania / klasy).
  2. Wpisuje podany przez nas / nauczyciela nr pokoju / klasy (por. pkt 8a – odnośnik 1).
  3. Zatwierdza wejście „Join” (dołącz)

Za pierwszym razem pojawi się uczniowi okienko do pobrania i instalacji aplikacji Zoom na komputer – porównaj Krok 7.

Przy kolejnych logowaniach do klasy (następne lekcje) pojawi się tylko okno wyboru aplikacji do obsługi zgłoszenia/spotkania – czyt. zostawiamy domyślny „Zoom” i klikamy „Otwórz”.

Okno ucznia wygląda niemal identycznie jak nauczyciela – por. punkt 8a, nie może on tylko wykonywać niektórych operacji które są zarezerwowane dla nauczyciela (Hosta / gospodarza spotkania).

PS. Jest to pierwsza wersja Poradnika … można zgłaszać uwagi, literówki, itp. Powodzenia!

Post Author: Tomasz Kurzeja

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.