Dnia 29.04.2020 Premier ogłosił otwarcie od 06 maja żłobków i przedszkoli. W komunikacie na ten temat, na stronach MEN, znalazł się też paragraf, który cytuję poniżej w całości:
Poradnie psychologiczno-pedagogiczne wracają do pracy stacjonarnej
Bezpośrednia praca z dziećmi i młodzieżą najczęściej dotyczy spotkań indywidualnych, a jej realizacja jest bardziej efektywna w osobistym kontakcie. Dlatego też przywracamy stacjonarną pracę poradni psychologiczno-pedagogicznych. Rozpoczyna się czas diagnozowania dzieci i uczniów w celu wydania stosownych opinii i orzeczeń, ważnych dla przyszłości edukacyjnej i dalszych losów dzieci. Nie ma możliwości, aby otrzymać je zdalnie. Stąd potrzeba powrotu do stacjonarnej pracy poradni psychologiczno-pedagogicznych.
Natomiast czynności, które nie muszą być realizowane w budynku poradni, mogą być nadal prowadzone z wykorzystaniem metod i technik na odległość.
źródło: https://www.gov.pl/web/edukacja/otwieramy-przedszkola-od-6-maja, dostęp: 29.04.2020 r.
Niedawno MEN wypowiedział się także odnośnie przedłużenia „z automatu” o rok ważności orzeczeń – nie zgadzając się na takie rozwiązanie.
Poradnie wracają do pracy stacjonarniej, diagnozowania twarzą w twarz dzieci; por. zalecenia dla przedszkoli – nauczyciel może być bez maseczki, ale z sali zniknąć mają np. pluszaki. Przy czym nie oznacza to całkowitej rezygnacji z części pracy w formie zdalnej (por. ostatni akapit cytowanego komunikatu MEN).
Ostatecznie jak dana poradnia będzie pracować – zależy od decyzji jej dyrektora.